Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny. Jsou obecně u evropské populace velmi často nedostatečně zastoupeny ve stravě. Přitom je prokázáno, že jejich dostatečný příjem například u národností, které konzumují hodně ryb (a obecně u lidí stravujících se cestou středomořské stravy), snižuje procentuální zastoupení rozvoje kardiovaskulárních i onkologických onemocnění v populaci. Důkazem je i fakt, že je mnohem nižší výskyt infarktu myokardu u populace, jejíž strava je středomořská než u například u populace evropské, která obecně konzumuje velké množství ultra zpracovaných potravin a podobně. Omega-3 mastné kyseliny jsou pro člověka takzvaně esenciální, což znamená, že tělo je potřebuje, ale nedokáže si je vyrobit samo a proto záleží jen a pouze na příjmu omega-3 mastných kyselin ze stravy. A jaká je tedy jejich funkce v těle? Působí velmi příznivě na cévy, hrají důležitou roli v nejrůznějších zánětlivých procesech, silně pozitivně ovlivňují imunitní systém a imunitní reakce, snižují ten „horší“ LDL cholesterol, snižují riziko aterosklerózy a s tím spojených krevních sraženin, dále působí příznivým způsobem na krevní tlak, při diabetu a jejich důležitou rolí je také podíl na správném vývoji a funkci nervové soustavy. Obecně jsou protizánětlivé a extrémně důležité při vývoji dítěte. Jaké jsou zdroje omega-3 mastných kyselin bude uvedeno v dalším příspěvku.

Důležitým a významným zdrojem omega-3 mastných kyselin je například losos, tuňák, pstruh nebo makrela. Dále z rostlinných zdrojů můžeme volit lněné semínko a olej z lněného semínko, vlašské ořechy a olej z nich, řepkový olej a podobně. Chtěla bych podotknout, že i tyto zdravé tuky se nevhodnou tepelnou úpravou (vysokou teplotou) mohou lehce proměnit v trans tuky, které konzumovat opravdu nepotřebujeme. Stejně tak vznikají trans tuky hydrogenací. Proto vykřičníkem by pro nás mělo být, když ve složení najdeme nápis „(částečně) hydrogenovaný tuk.“ Takové trans tuky jednoduše najdeme třeba v nějakých balených sladkostech jako sladké tyčinky a podobně. Opět se dostáváme k zdravotní neprospěšnosti nadměrné konzumace ultra zpracovaných potravin. Trans tuky se podílí na nepříznivé hladině cholesterolu a působí vysoce škodlivě na buněčné membrány. Pokud k tomuto tématu máte jakékoliv otázky, ptejte se.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.